Opis książki
Czy improwizacji bliżej jest do sparingu bokserskiego czy buddyjskiej medytacji? Jak gumowe żabki przysłużyły się muzyce nowej? Czy w sporze o folklor rację ma profesor K. czy H.? Po co grać instrumentalną wersję elektronicznego noise’u? Co to są muzyczne dokumenty i ile zarabiają kompozytorzy? Jak wytrzymać spojrzenie Meduzy i pisać współczesną operę o bogach? Odpowiedzi na wszystkie te pytania, i sto innych, znaleźć można na kartach tej książki.
Zbiór 16 tekstów i wywiadów towarzyszących 16. festiwalowi Sacrum Profanum porusza szerokie spektrum tematów, od klasyki muzyki XX wieku i jej najwybitniejszych polskich przedstawicieli po średnie i młode pokolenie kompozytorów i improwizatorów, przez współczesne oblicza aranżacji, problematykę emigracji i tożsamości, władzy i protestu, doświadczenia zmysłowego sztuki dźwiękowej oraz jej możliwych ról społecznych.
Jak pisze we wstępie do książki Krzysztof Pietraszewski, tegoroczne hasła Sacrum Profanum to NPDLGŁŚĆ / WLNŚĆ / EMNCPCJ / FNTZMT. NPDLGŁŚĆ – bo nie możemy pozwolić, aby stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości zostało zagarnięte przez państwowe obchody. WLNŚĆ – bo wolność to immanentny składnik niepodległości, także wolność artystyczna. EMNCPCJ – bo nie chcemy zapominać, że to także rocznica uzyskanie przez kobiet praw wyborczych. FNTZMT – bo to fantazmaty budują mity i archetypy.
„Wychodząc od programu Sacrum Profanum, przygotowaliśmy uniwersalną książkę, która zafunkcjonuje również poza festiwalem. To pozycja pełna myśli i rozmów poświęconych muzyce aktualnej, którym warto oddać swój czas!”
Krzysztof Pietraszewski, kurator Festiwalu Sacrum Profanum
SPIS TREŚCI
Wstęp. NPDLGŁŚĆ / WLNŚĆ / EMNCPCJ / FNTZMT: Krzysztof Pietraszewski
Sacrum
Meduza Witolda Szalonka: Filip Szałasek
Prawych umysłów złączenie. O operze ahat ilī – Siostra bogów Aleksandra Nowaka i Olgi Tokarczuk: Marcin Gmys
Graficzne kody muzyki Bogusława Schaeffera: Jadwiga Hodor
Dużo hardości i nieociosania, piasku, błota, zaoranej i wykarczowanej ziemi.
O muzyce Agnieszki Stulgińskiej: Krzysztof Marciniak
Emigrantki: Monika Żyła
Profanum
Profesor K. a sprawa polska: Michał Mendyk
Między transkrypcją a aranżacją, czyli drapacze czasu: Jan Topolski
Pęknięcie i rozproszenie. Społeczna rola noise’u: Justyna Stasiowska
Kontrolowany błąd. Rozmowa z Matsem Gustafssonem: Jakub Knera
Utwory zaklęte w instrumentach. Rozmowa z Wacławem Zimplem: Tomasz Gregorczyk
Samotny meteoryt: Dominik Strycharski
Pomiędzy
Improwizacja, sztuka ulotna: Karl A.S. Meyer
Kompozytor: zawód: Krzysztof Stefański
Łamacze nut. Muzyka i protest w Amsterdamie 1968–1969: Sławomir Wieczorek
Bliskość w przestrzeni sztuki: Agata Janikowska