10 grudnia, wtorek, godz. 19.00, siedziba KP, Foksal 16/2p.

Historia kina zaczyna się od wyjścia robotników z fabryki braci Lumière. Kamera skierowana na bramę fabryki przedstawia ludzi opuszczających swoje miejsce pracy, zmierzających w stronę widza, wychodzących z kadru.

Rzeczywistość fabryki pozostaje jednak ukryta przed spojrzeniem kamery. Czy pierwszy obraz filmowy zapowiada już proces ukrywania przez kino rzeczywistości pracy?

Dziś na filmowym ekranie łatwiej o obrazy erotycznej nagości czy seksu niż o obrazy znojnej pracy fizycznej lub biurowej rutyny. Jak kino pokazuje dziś pracę? Jak pokazuje pracowników i ich walkę o swoje prawa?

Na te pytania spróbujemy odpowiedzieć podczas premiery nowego numeru kwartalnika Krytyka Polityczna (nr 35-36, Kino-fabryka).

Spotkanie otworzy pokaz filmów zrealizowanych przez polskich uczestników projektu "Praca w jednym ujęciu" Antje Ehman i Haruna Farockiego. Ehman i Farocki zadali polskim filmowcom ściśle określone zadanie: przedstawić obraz współczesnej pracy w jednym ujęciu trwającym nie dłużej niż dwie minuty (tyle, ile trwał film Lumièrów).

  1. Maciej Budkowski: “Fabryka skarpet”,
  2. Maciej Budkowski i Weronika Jędrzejczak: „Fabryka sprężyn”
  3. Ewa Ciechanowska: „Pies”,„Fabryka”
  4. Aleksandra Chciuk: “Syreny”, „Akademia policyjna”
  5. Wojciech Domachowski: „Górnicy opuszczają miejsce pracy”, „Górnicy opuszczają miejsce pracy2”, „Szewc”
  6. Paweł Fabjański: “Dentysta”
  7. Małgorzata Grygierczyk: “Dekonstrukcja”
  8. Aleksandra Hirszfeld: „Filozof”, „To nie są łatwe rzeczy”
  9. Piotr Kotlicki: “Weterynarz”
  10. Magda Kulak: “Muzeum przyrodnicze”
  11. Joanna Łopat: “"W garderobie Drag Queen" ”
  12. Monika Masłoń: “Kuchnia”, „Zoo”
  13. Anna Orłowska i Mateusz Choróbski: “Lotnisko”
  14. Filip Gabriel Pudło: „Automotive”, „Narzędzia chirurgiczne”
  15. Natalia Szczęch: „Lekcja jazdy konnej”

 filmy powstałe w Łodzi w ramach warsztatów i na wystawę w Muzeum Sztuki „Praca w jednym ujęciu"

Filmy powstały w czasie warsztatów prowadzonych przez Antje Ehmann i Haruna Farockiego w maju 2013 roku w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi i Muzeum Sztuki. Niektóre z nich zostały po raz pierwszy zaprezentowane na wystawie "Praca w jednym ujęciu. Projekt Antje Ehmann i Haruna Farockiego" w Muzeum Sztuki w Łodzi (4.10-17.11.2013).

Po spotkaniu zapraszamy na dyskusję z udziałem Aleksandry Hirszfeld (artystki biorącej udział w projekcie Farockiego i Ehman), filmoznawczyni Iwony Kurz, oraz reżyserki i muzyczki Marysi Sadowskiej – autorki Dnia kobiet, jednej z niewielu filmowych fabuł mierzących się z nowym reżimem pracy, jaki powstał w Polsce po ’89 roku.

Prowadzenie: Jakub Majmurek

Współorganizatorem spotkania jest Goethe-Institut.