Różowy język. Literatura i polityka kultury na początku wieku

W ciągu ostatnich dziesięciu lat zaszło w polskiej kulturze coś niezwykłego, czego konsekwencje być może nie są zupełnie jasne. Dokonał się przełom. To, co w kwestii homoseksualności do tej pory było trudne do wypowiedzenia, stało się przedmiotem debat, niekiedy sensownych, często pełnych przemocy. Samo straszne słowo „homoseksualizm” ze słowa tabu zamieniło się w gadżet telewizyjnych programów śniadaniowych.

Różowy język to przykład literackiej krytyki zaangażowanej, bo pisząc o homoseksualności i homofobii nie da się w dzisiejszej Polsce pozostać neutralnym. Warkocki pokazuje, jak przełom w myśleniu o homoseksualności dokonał się w najczulszym z możliwych barometrów – literaturze.

Autor analizuje jednak nie tylko utwory literackie, film i teatr, ale również język debaty publicznej. Wskazuje, że autorytety broniące dzieci przed gejami realnie szkodzą dzieciom i młodzieży w szkołach i jako takie mają symboliczną krew na rękach.

Więcej szczegółów

978-83-63855-34-5

Nowy produkt

Ograniczona oferta specjalna

35,91 zł

39,90 zł

- +

 
Więcej

Książka łączy cechy, które połączyć niełatwo: jest gorąca i precyzyjna, zaangażowana i spokojna (nawet, gdy padają mocne słowa), pisana przez całą dekadę (z efektem in statu nascendi), koherentna w sensie zamysłu-spoiwa. To książka lokalna i przez to wiarygodna. I jeszcze o jednej cesze nie mogę nie wspomnieć. O ironii. O umiejętności wykorzystania języka homofobii przeciw niej samej i jej świadomym użytkownikom.

Prof. UAM dr hab. Katarzyna Kuczyńska-Koschany

Z jednej strony Różowy język jest refleksją na temat dyskursywnego i politycznego statusu mniejszości seksualnych, z drugiej zaś stanowi meta-komentarz do używanych w tej materii - w szeroko pojętej polskiej sferze kulturowej - narzędzi teoretycznych. [...] Płynny i wartki nurt tekstów emanuje eseistycznym jouissance, której czytelnik chętnie się oddaje.

Prof. Joanna Niżyńska, Harvard University

Artykuły pt. „Piękny i bestia”, „Campowy kwiatuszek”, „Michaśka is dead”, „Poza ramami” oraz „Chłopcy jak malowani” miały swoją pierwszą publikację w wydawanym przez Narodowy Instytut Audiowizualny internetowym czasopiśmie Dwutygodnik.com.

 
Szczegóły
Rok wydania2013
Liczba stron352
Projekt okładkiHanna Gill-Piątek
ISBN/ISSN978-83-63855-34-5
Wysokość w mm205
Szerokość w mm145
Typ oprawymiękka ze skrzydełkami
Data premiery2013-12-17
WydawnictwoKrytyka Polityczna
 
O AUTORZE

Błażej Warkocki – ur. 1977, krytyk literacki, czasami publicysta. Obronił pracę doktorską w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wyróżniony w konkursie im. J. J. Lipskiego (2002); laureat stypendium artystycznego miasta Poznania za działalność krytycznoliteracką (2004). Współautor (razem z Przemysławem Czaplińskim, Maciejem Lecińskim i Elizą Szybowicz) Kalendarium życia literackiego 1976 – 2000 (Wydawnictwo Literackie, Kraków 2003) oraz współredaktor (razem ze Zbyszkiem Sypniewskim) tomu zbiorowego Homofobia po polsku (Sic!, Warszawa 2004). W 2007 opublikował książkę Homo niewiadomo. Polska proza wobec odmienności.

Artykuły pt. „Piękny i bestia”, „Campowy kwiatuszek”, „Michaśka is dead”, „Poza ramami” oraz „Chłopcy jak malowani” miały swoją pierwszą publikację w wydawanym przez Narodowy Instytut Audiowizualny internetowym czasopiśmie Dwutygodnik.com.

Recenzje | Wydarzenia | Fotorelacje

Rekomendowane:

Koniec teorii

31,41 zł 34,90 zł

Kryształowy pałac

44,91 zł 49,90 zł

Strategie postkolonialne

35,91 zł 39,90 zł

Głosy wśród nocy

31,41 zł 34,90 zł

W imię Marksa

35,91 zł 39,90 zł

Zwrot polityczny

31,41 zł 34,90 zł

Menu