W swojej książce „Rosja kontra nowoczesność” (wyd. Krytyka Polityczna) Aleksandr Etkind proponuje diagnozę kondycji postsowieckiej Rosji i jej wojny przeciwko Ukrainie w kategoriach wojny między paleonowoczesnym stopmodernizmem reprezentowanym przez skorumpowane, utuczone na eksporcie paliw kopalnych rosyjskie elity i Gaja-nowoczesnością, czyli przyszłością, ukształtowaną w odpowiedzi na zmiany klimatu, opierającą się na nowym paradygmacie jedności człowieka i natury. Wśród licznych po 2022 roku prób rozpoznania i zdefiniowania źródeł działań Rosji Etkind oferuje klucz oparty na krytycznych teoriach w kontrze do wszechobecnego w medialnym mainstreamie politologicznego pragmatyzmu. W Cieszynie wspólnie zastanowimy się nad zaletami koncepcji Etkinda, ale też nad pewnymi pęknięciami, widocznymi w tym podejściu. Opierając się na tezach zawartych w książce spróbujemy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy rosyjską inwazję na Ukrainę możemy traktować jako pierwszą w Europie wojnę klimatyczną? Biorąc pod uwagę publicystyczny ton eseju „Rosja kontra nowoczesność”, pisanego na gorąco jako bieżący komentarz do toczącej się pełnoskalowej wojny, sprawdzimy, jak tezy Etkinda zweryfikował czas. Autor stwierdza bowiem śmiało, kto w tej wojnie jest przegrany, a kto wygrany, jednak rzeczywistość dopisuje własne scenariusze, a walka paleonowoczesności z Gaja-nowoczesnością trwa nie tylko na rosyjsko-ukraińskim froncie.

Paulina Siegień (ur. 1986) – z wykształcenia etnografka, rosjoznawczyni i filolożka rosyjska. Absolwentka Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego i filologii rosyjskiej na Uniwersytecie Gdańskim. Z zawodu dziennikarka, pisarka i publicystka. Stale współpracuje z „Krytyką Polityczną” i Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka Jeziorańskiego, pisze dla Newsweeka. Autorka książki Miasto bajka. Wiele historii Kaliningradu, za którą otrzymała Nagrodę Conrada oraz nominację do Nagrody Ambasador Nowej Europy.

29.11.2024 | CIESZYN | Świetlica Krytyki Politycznej w Cieszynie| 17:00

Dołącz do wydarzenia na Facebooku 

--

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.