Słynne FOMO – Fear of Missing Out – to nic innego jak horror vacui, strach przed pustką, którą nic nie wypełni, strach przed tym, że jesteśmy sami – Gosia Fraser mówi o esejach Byung-Chul Hana w podcaście TECHSPRESSO.CAFE. – Opowiadamy sobie coraz mniej historii. W mediach społecznościowych skupiamy się na konsumpcji informacji. Same informacje to nie wiedza, to zdecydowanie za mało, żeby zrozumieć, co się dzieje wkoło. Informacja nie wyjaśnia i nie musi być prawdziwa.

Phono Sapies to figura, którą Han posługuje się w "Kryzysie narracji i innych esejach" jeszcze dosadniej niż Homo Digitalis. Ten ostatni termin oznaczający człowieka cyfrowego w rozumieniu ludzkiego bytu coraz silniej związanego z technologią upowszechnił się niedawno, tak  w dyskusji publicznej, jak i akademickiej, w mediach, w branży reklamy. W tej ostatniej jest używany najbardziej cynicznie. […] Phono Sapiens Hana oddaje się we władanie chwili, władzę nad jego wyobraźnią przejmują informacje. W życiu człowieka przywiązanego do smartfona izolującego go przed rzeczywistością nie ma miejsca na żadne przedtem i potem. To rzeczywistość tu i teraz, w której nie można niczego zaplanować, ani niczego zapamiętać. Nasza pamięć bowiem opiera się na opowieściach. Wymaga od nas umiejscowienia się w czasie i przestrzeni, które rzeczywistość informacyjnego szumu znosi i unieważnia. To tak jak nieistnienie, popycha nas w stronę jeszcze większego zatracenia się w komunikacji skoncentrowanej na chwilowości. Tylko pełne zanurzenie w aktualność pozwala przestać bać się ziejącej zza rogu pustki. 

To nie tylko konsumpcja treści, bo każdy chce być jednocześnie nadawcą. Nie tylko konsumujemy, ale też produkujemy, co prowadzi do inflacji informacji. […] W takich realiach zanikają relacje nadawca-odbiorca znane ze wcześniejszych mediów, znika wszelki autorytet, a tam gdzie nie ma autorytetu, tam pojawia się kultura shitstormu. Według Hana, im większa towarzyszy nam iluzja równości, tym większą jako społeczeństwo mamy skłonność do zanurzania się w gównoburze czy obrzucania się błotem. 

Cały odcinek podcastu jest dostępny do słuchania na Spotify, Apple Music i YouTube.