Nasza relacja z samochodami jest dlatego tak intensywna, emocjonalna i nienaruszalna, bo po pierwsze jest bardzo młoda, a po drugie, obietnica wolnej Polski, była też obietnicą samochodu - mówi Marta Żakowska, autorka książki "Autoholizm", w rozmowie z Pauliną Górską w podcaście "Lepszy klimat".

Najciekawszą dla mnie kwestią jest ten autoholizm kulturowy, konstruowany przez media, przez kulturę wychowującą do samochodów, przez polityków taplających się w populizmie samochodowym. Cały system, w którym ten samochód jest oczywisty i najważniejszy. (...)

Pierwsze zabawki samochodowe były wypuszczone przez amerykańskie koncerny samochodowe w I połowie XX wieku, już jako rzecz reklamująca ich pracę na rzecz przekształcenia świata w taki samochodowy model rzeczywistości. Samochód jako maszyna jest tak fascynującym obiektem, że już w połowie XX wieku rynek zabawek go wchłonął, zaczął inwestować sam z siebie w produkowanie samochodzików wszelkiej maści, równocześnie robiąc taki kulturowy marketing koncernom i wychowując pokolenia w przyzwyczajeniu do tego, że samochód jest naturalną częścią życia.

Cała rozmowa do wysłuchania na platformie Spotify.