Ford. Reżyser

Michał Danielewicz

Wydanie: Cena:
34,93 zł
44,90 zł
34,93 zł 49,90 zł -30%
Najniższa cena tego produktu z ostatnich 30 dni: 49,90


Opis książki

Produkt Outletowy!

Książka Z Lekkimi Defektami Wizualnymi.

Przykładowe Uszkodzenia:
- Przybrudzona Okładka
- Pożółkłe Strony, Pogięte Rogi

Produkt Nie Podlega Wymianie Na Towar Pełnowartościowy.


Aleksander Ford na świat przychodzi jako Mosze Lifszyc. Mosze ucieka przed nędzą pracy w fabryce, Aleksandra napędza ambicja i wiara w siebie. Pierwszy nigdy nie zrobił matury, drugi zmyśla studia na wydziale historii sztuki. Obaj kochają kino, które wciąż jeszcze jest nieme. Aleksander Ford debiutuje w wieku 21 lat, trzy lata później odbiera nagrodę za najlepszy film roku.

Ma talent, ale zamiast prostej ścieżki kariery wybiera niełatwą drogę twórcy zaangażowanego. Lawiruje pomiędzy komercyjnymi wymogami prymitywnego rynku filmowego, państwową cenzurą oraz ambicją robienia filmów „istotnych społecznie”. Wyrasta na pierwszego filmowego buntownika II RP. Przyparty do ściany, woli zrezygnować z gotowego filmu niż okroić go zgodnie z zaleceniami cenzury. Przez lata na peryferiach branży, po wojnie ląduje na szczycie. Znajomi obejmują najwyższe stanowiska w Polsce Ludowej – oni wybierają politykę na całego, on chce robić filmy i wreszcie żyć jak uznany reżyser. Ludzie niewiele mogą o nim powiedzieć, za to wszyscy pamiętają, czym jeździł. Dobre samochody, kobiety i garnitury szyte na miarę – tego ma sporo, i tylko filmów niewiele. W nowej Polsce ciężko je robić nawet komuś takiemu jak on. Władza oczekuje, że będzie trzymać się bezpiecznych tematów, ale on nie byłby wtedy Fordem.

Obraz człowieka wyłaniający się z dostępnych przekazów i wspomnień daleki jest od jednoznaczności. Komunista w mercedesie. Pamiętliwy satrapa, który wchodząc na plan filmowy każdego członka ekipy wita serdecznym uściskiem dłoni. Twórca chętnie korzystający z politycznych koneksji, którego Polański wspomina jako „niebywale kompetentnego filmowca”. W swych filmach nieraz podważa narodowe mity, ale potrafi je też podsycać. W swym środowisku budzi przeważnie niechęć. Kiedy w marcu ’68 staje się głównym celem ataków w świecie filmowym, nikt nie staje w jego obronie.

Matronaty/patronaty

Recenzje

Szczegóły

Projekt okładki:
Marcin Hernas |tessera studio
ISBN:
978-83-66232-26-6
Rok wydania:
2019
Wysokość w mm:
205
Szerokość w mm:
142
Wydanie:
Ebook
Twarda okładka

Zobacz też

BIO

Michał Danielewicz

Z wykształcenia socjolog, z zawodu badacz. Sporo jeździ, rozmawia z różnymi ludźmi i pisze raporty. Wierzy, że każdy ma swoją mądrość. Na gruncie zawodowym dorobił się kilku natręctw. Fascynuje go nieuchronne przeplatanie się ludzkich wyobrażeń o rzeczywistości z nią samą. Uważa, że pisanie to przede wszystkim opowiadanie historii. Szczególnie interesują go wątki dotykające tego, co ludzi łączy, dzieli i różnicuje. Ta książka jest jego literackim debiutem. 

fot. Agnieszka Słodownik

Czytaj więcej

NEWSLETTER

Zapisz się do newslettera Wydawnictwa Krytyki Politycznej i odbierz rabat startowy
w wysokości 10%. Będziemy informować Cię o naszych promocjach i aktualnościach książkowych.

Administratorem danych osobowych jest Stowarzyszenie im. Stanisława Brzozowskiego, ul. Jasna 10 lok. 3, 00-013 Warszawa. Podane dane osobowe będą przetwarzane w celu dostarczania na podany adres e-mail naszego newslettera, który może zawierać również treści marketingowe. Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do wysyłki newslettera. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. 

Zapoznaj się z regulaminem

Aktualności

Produkt dodany do listy życzeń

Polityka prywatności

Nieustannie dostosowujemy witrynę do potrzeb osób ją odwiedzających. Korzystamy z plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Informacje i ustawienia